اخبار و مقالات

لوله فولادی لنس

لوله-فولادی-لنس

لوله فولادی لنس

لوله فولادی لنس یکی از اجزای اصلی در ساختن سازه های فولادی و پروژه های عمرانی کوچک و بزرگ می باشد. لوله های فولادی در صنایع گوناگون قابل استفاده می باشد. و انواع گوناگونی دارند و لولـه فولادی لنس فقط یکی از آن ها است که قابلیت ها و کاربردهای منحصر به فرد دارد.

لازم به ذکر می باشد که لوله فولادی لنـس یکی از پرکاربردترین لوله های فولادی در صنعت ساختمان سازی می باشد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر با لوله لنس و از قابلیت ها و کاربردهای آن با ادامه این نوشتار در سایت نوسازان فولاد آباد صنعت همراه باشید.

لوله لنس

لوله لنس از انواع لوله های فولادی می باشد و به لوله هایی می گویند که جنس آنها از تیوب فولادی می باشند و اصلی ترین کاربرد آنها جهت انتقال گاز و پودرهای گوناگون مذاب هستند. اکثر گازها حتی آرگون، اکسیژن و نیتروژن را هم میتوان از لـوله فولادی لنـس به مقصد مورد نظر انتقال داده و یا اصطلاحا تزریق نمود. کاربرد دیگر لوله لنس در تمیز نمودن و شست و شوی مخزن های بزرگ، نازل ها، پاتیل های تولیدی و سیستم های اسلاید گیت می باشد.

یک نوع شناخته شده لوله لنس، لوله لنس اکسیژن می باشد که کاربرد زیادی دارد. ورق فولادی که جهت ساخت لوله لنس مورد استفاده قرار می گیرد. شامل ترکیباتی مانند ۱۰ % کربن، ۳ درصد گوگرد و ۱٫۴ درصد فسفر است. علت ترکیبات لولـه لنس جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به مواد مذاب عبور شده از لول لنس است. و این ترکیبات موجب محکم شدن و همچنین این نوع ترکیب سبب استحکام و چکش خواری بالاتری در ورق فولاد جهت ساختن لوله است.

قیمت لوله لـنس

لوله لنس ابعاد و اشکال گوناگونی دارد به همین علت قیمت گذاری آن ها متفاوت می باشد. از طرف دیگر هر چه لایه لوله لنس استفاده شده در ساختمان بیشتر باشد قیمت بالاتری خواهد داشت. برای مثال لوله لـنس ۵ لایه به علت ترکیبات بسیاری که دارد قیمت بالاتری نسبت به لوله لنس یک لایه دارد.

فرآیند تولید لوله لنـس

لوله های لنس در ابعاد گوناگونی ساخته و تولید می شوند. در مراحل تولید لوله های فولادی لنس علاوه بر دمیدن اکسیژن داخل مواد آن، کربن و دولومیت یا افزودنی های دیگر به داخل کوره قوس تزریق می گردد. ناگفته نماند که در کارخانه‌ های تولید فولاد به‌ شکل گسترده از لوله ‌های لنس استفاده می شود.

لوله لنس انواع گوناگونی دارد که اصلی ترین لوله لـنس موجود در صنعت لولـه لنس کالرایز می باشد. لوله لنس کالرایز از ۵ لایه ساخته می‌ شود که به ترتیب شامل یک لایه اصلی فولادی، دولایه کالرایز و ۲ لایه پوشش مخصوص میباشد.

نکته: این پوشش ‌ها از جنس نسوز ساخته می ‌شوند تا استحکام کافی برای نزدیک شدن به کوره را داشته باشند.

لوله-فولادی-لنس

انواع لـوله لنس موجود در بازار

لولـه‌ های لنس بسته به نوع کاربرد و حداکثر جریان سیال عبور از آنها، در اندازه‌ ها و سایزهای گوناگونی تولید می‌ گردند. همچنین با توجه به کاربرد آنها مانند شستشوی مجرای نازل تاندیش، مجرای بیرونی، مجرای درونی و برشکاری و یا جهت تزریق اکسیژن به داخل مواد مذاب در متراژهای گوناگونی عرضه می‌ شود.

۳ نوع از اصلی ترین و کاربردی ‌ترین لولـه ‌های لنس عبار هستند از:

  • لوله لنس بدون رزوه و سوکت با قطر خارجی ۶ میلیمتر
  • لوله لنـس دو سر رزوه دار با یک سر سوکت با قطر خارجی ۱۳ میلیمتر
  • لوله لنس دمش اکسیژن

به منظور اینکه در کارخانه‌ های تولیدی بتوانند ناخالصی ‌های مواد مذاب بویژه کربن را از مواد مذاب جدا کنند بایستی با استفاده از یک روش مقدار مشخصی اکسیژن به درون آن تزریق کنند. این کار موجب می ‌گردد. وقتی مواد مذاب وارد سرباره شدند به ‌آسانی قابل جدا سازی باشند. اغلب برای این کار از لوله لنس دمش اکسیژن استفاده می‌ نمایند.

تفاوت لوله لـنس کالرایز با لنس معمولی

تفاوت اصلی لـوله لنـس کالرایز با لولـه لنــس معمولی در تعداد و جنس لایه‌ های آنها می باشد. به ‌هر حال در فضای کاری کارخانه ‌های فولاد شرایط دشواری حاکم می باشد و در نزدیکی کوره دما خیلی زیاد است. در نتیجه بایستی از تجهیزاتی به کار برود که نسبت به این شرایط مقاوم باشند.

لایه ‌های موجود در لوله‌ های لنـس کالرایز عمر آنها را ۳ تا ۱۰ برابر بیشتر از لـوله‌ های فولادی لنس معمولی می‌ نماید. پوشش‌ های مخصوص کالرایز از روکش‌ های سرامیکی CCCP هستند که از جنس استنلس استیل در سطح خارجی هستند. سطح بیرونی این پوشش‌ ها در مقابل حمله دمایی سرباره خیلی با دوام بوده و برای صنایع فولاد مناسب میباشد.

مشخصات لوله فولادی لنس

مقاومت بالا

به جهت ۴ لایه اضافی موجود در لوله فولادی لنـس کالرایز، این لوله در مقابل حرارت بالا خیلی مقاوم میباشد و علاوه بر این جنس آن ضد اکسیداسیون است. در نهایت طول عمر مفید آن بالاتر و از لحاظ هزینه کاملا مقرون‌ به ‌صرفه میباشد.

کیفیت بالای کالرایز

به علت حساسیت شرایطی که قرار است لوله‌ های لنس کالرایز در آن احداث شوند بایستی کیفیت بالایی داشته باشند و به همین دلیل در هر مرحله لولـه‌ ها به ‌صورت دقیق از لحاظ کیفی کنترل می ‌گردند.

کاهش هزینه‌ های انرژی برای ذوب مواد

اغلب ذوب مواد در کارخانه ‌های فولادی انرژی بسیاری لازم دارد و همین امر هزینه تولید را می افزاید. خوشبختانه استفاده از لوله ‌های فولادی لـنس کالرایز به علت قدرت دمش اکسیژن و کربن در کنار دوام بالا و جداره ‌های نسوزی که دارد بطور قابل‌ توجهی هزینه ‌های تولید را کاهش می‌ دهد. در حقیقت طول عمر مفید لوله ‌های لنس جهت تولید، شش الی هفت برابر بیشتر از دیگر روش‌ ها است.

لوله-فولادی-لنس

کاربردهای تخصصی لوله لنس کالرایز در دمای بالا

  • تزریق کربن و پودرهای دیگر در کوره‌ های الکتریکی و پاتیل ‌ها در کارخانه‌ های مس و فولاد
  • تزریق آرگون یا اکسیژن در AOD
  • تزریق آرگون به پاتیل‌ های دارای مواد مذاب
  • گاززدایی آلومینیوم مذاب با تزریق ماده‌ ‌ای به نام فلکس که به ذوب مواد کمک می ‌کند.
  • باز کردن نازل‌ هایی که در تاندیش یا پاتیل قرار دارند.
  • باز کردن انسداد احتمالی در مسیر مواد مذاب در کوره‌ های بلند
  • باز کردن انسداد احتمالی مسیر سرباره چسبیده به شکاف انواع مختلف پاتیل ‌ها و کانورتورها
  • کمک به انجام بهتر فرآیندهای DH، RH و KR با افزایش دمای مورد نیاز

مزایای لوله فولادی لنس دمش اکسیژن در صنایع فولاد سازی

از لولـه ‌های فولادی لنـس دمش اکسیژن بیشتر در صنایع مس و فولاد استفاده می شود. در واقع استفاده از این لوله‌ ها در صنایع فولاد مزایای فراوانی دارد که عبارتند از:

  • ایجاد واکنش گرمازای شدید و افزایش گرما در کوره ‌ها تا زمان مشخص که سرباره بتواند جدا شود.
  • سرعت بخشیدن به مرحله ترکیب و یکنواخت کردن مواد
  • شارژ راحت‌ تر کوره با مواد اولیه
  • افزایش سریع دما تا حد مورد نظر
  • افزایش مرغوبیت فولاد تولید شده
  • افزایش ظرفیت تولید کوره‌ های برقی به جهت افزایش سرعت انجام کار
  • توانایی بازیابی عنصر کروم از فولادهای ضایعاتی
  • از بین بردن ترکیبات نیتروژن و هیدروژن یا ترکیبات غیر فلزی با روش اکسیداسیون

جمع بندی

لوله ‌های لنـس یکی از لولـه های خاص جهت انتقال سیالات به ویژه سیالات گازی در شرایط مخصوص است که در شکل ‌ها و سایزهای گوناگون بسته به نوع و کاربرد آن ها تولید گردیده است و مزیت های زیادی نسبت به موارد مشابه خود دارند. اصلی ترین کاربرد این لولـه ‌های لنس همان انتقال اکسیژن و مواد دیگر و شستشوی نازل‌ ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *