اخبار و مقالات

پروفیل Z در یزد

پروفیل Z در یزد

پروفیل Z در یزد

پروفیل Z در یزد یک پروفیل افقی است که برای پشتیبانی سازه در معماری، مهندسی سازه یا ساختمان‌ سازی و معمولاً در سقف سازه به کار برده می شود. خود این پروفیل ‌ها نیز توسط تیرچه ‌ها یا دیوارهای سازه پشتیبانی می ‌شوند. پروفیل ‌های زد بیشتر در ساختمان‌ های اسکلت فلزی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. اما در بعضی مواقع در سازه ‌های چوبی جایگزین تیرهای با فاصله نزدیک نیز می ‌شوند.

ساختار پروفیل زد

پرلین زد، حاصل نورد گرم است. و فرآیند تولیدی نسبتاً پیچیده دارد. نحوه‌ ی ساخت پروفیل زد، به این شکل می باشد که:

  • در قدم اول، رول‌ های فلزی وارد کارخانه می‌ شوند. و به سمت دستگاه برش سرازیر می‌ گردند. تا در سایزها و ابعاد متفاوتی برش بخورند.
  • در قدم دوم، ورق‌ های بُرش‌ خورده، در دستگاه مخصوص ساخت پروفیل زد قرار می‌ گیرند. در فرآیند شکل‌ دهی، خم‌ های متعددی در هر ورقه ایجاد می‌ شود. این خم‌ ها در ضخامت یا سایز اولیه‌ ی ورق، هیچ تاثیری ندارد.
  • در قدم سوم، پروفیل از قسمت دیگر دستگاه که مخصوص بررسی شکل و مقطع می باشد، عبور می‌ نماید. تا در مقاطع متعدد تولید شود. و به شکل زد درآید.
  • در نهایت، هر کارخانه، متناسب با درخواست و نیاز خریدار، پروفیل‌ های Z را پانچ می‌ نماید. و چرخه‌ ی تولید به پایان می‌ رسد.
پروفیل Z در یزد

پروفیل Z در یزد

موارد مصرف پروفیل Z در یزد

در اسکلت های فلزی ای که از مقاطع مختلفی تشکیل شده است. باید این مقاطع جداگانه به هم وصل شوند، یکپارچه سازی این سازه ها با به کارگیری پروفیل زد امکان پذیر هستند.
مقاطع فولادی از جمله پروفیل در ساختمان سازی کاربردهای زیادی دارندو به همین دلیل با شکل های گوناگونی ساخته می شوند. این مقطع در اسکلت های فلزی برای متصل کردن سازه های دیگر استفاده می شوند.

کاربرد پروفیل Z در یزد

محصولات فولادی در صنعت ساختمان کاربردهای بسیاری دارند. به همین دلیل به شکل های مختلفی ساخته و عرضه می شوند. تا در هر قسمت از سازه با بهترین شکل ممکن استفاده شوند. بدین ترتیب از حداکثر ظرفیت باربری این محصولات استفاده می گردد. هر سازه اسکلت فلزی از پروفیل های جدا از هم تشکیل می شود. که لازم است به صورت مناسب و یکپارچه در کنار یکدیگر متصل گردند. به طور مثال برای زیر سازی سقف های شیب دار در کارهای ساختمانی پروفیل Z در یزد یا نیم رخ Z را بکار می برند. در نقشه های مهندسی پروفیل زد را با Z نشان می دهند. و عددی که بعد از آن درج می گردد. نشان دهنده ارتفاع پروفیل می باشد.

انواع استانداردهای پروفیل زد

همه مقاطع فولادی در سراسر جهان با استانداردهای مختلفی ساخته می شوند. استانداردهای مختلفی از جمله استانداردهای اروپایی و استاندارد ایران برای این مقاطع وجود دارد. مقاطعی که از استانداردها استفاده نمی کنند. کیفیت مطلوبی ندارند و در حین استفاده ممکن است. دچار خوردگی، شکستگی و… شوند.

  • استاندارد ملی ایران ۳۶۹۴
  • استاندارد ملي ايران ۵۷۲۲

 

پروفیل Z در یزد

پروفیل Z در یزد

مزایای استفاده از پروفیل Z

 وزن سبک

این مقاطع دارای وزن پایین تری در مقایسه با سایر مقاطع هستند. و با وجود وزن پایینی که دارند، طول عمر و استحکام بالایی دارند.

قیمت پایین

به دلیل قیمت رقابتی این محصول استفاده از آن می تواند صرفه جویی نمود. البته قیمت پروفیل زد تولید شده در کارخانه های مختلف دارای قیمت های متفاوتی می باشد.

استحکام بالا

استفاده از این سازه ها در ساخت گاراژها، ایوان ها و… کاربرد بسیاری دارد. و به دلیل استحکام بالایی که دارند. استفاده از آن ها گزینه ای مناسب برای ساخت این مکان ها هستند.

نصب آسان

به دلیل ساده بودن ساختار این مقطع، نصب آن ها نیاز به طی فراند پیچیده ای ندارد. و برای راه اندازی نیازی به ماشین آلات و خدمات زیادی نمی باشد. و می توان بسیار سریع آن ها را بهره برداری و مورد استفاده قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *