اخبار و مقالات

فولاد نرم و ویژگی های آن

فولاد نرم

Mild Steel یا فولاد نرم

فولاد نرم، نوعی فولاد کربنی است که دارای مقدار کمی «کربن» می‌ باشد. خیلی از افراد، این نوع فولاد را با نام «فولاد کم کربن» می‌ شناسند. مقدار کربنی که بطور معمول در فولـاد نرم پیدا می‌ شود، میان 0.05٪ تا 0.25٪ وزنی است، در صورتی که فولادهای کربنی بالاتر بطور معمول دارای محتوای کربن از 0.30٪ تا 2.0٪ هستند.

Mild Steel فولاد آلیاژی نیست؛ به این معنا که تنها آهن در این نوع فـولاد پیدا می‌ شود و کروم، مولیبدن و دیگر عناصر آلیاژی در این نوع فـولاد وجود ندارد. از آن جایی که محتوای کربن و عناصر آلیاژی آن نسبتاً کم است، خواص متعددی وجود دارد که آن را از فولادهای کربنی و آلیاژی بالاتر متمایز می‌ نماید.

خواص فولاد

انعطاف پذیری فـولاد خیلی مناسب است که این امر موجب می شود آن را به شکلهای گوناگون درآورد. فولاد در مقاطعی نظیر لوله، میلگرد، ورق و… تولید می گردد. تعدادی از فولـاد ها در ورق عرضه می شوند. تعدادی در لوله و تعدادی در میلگرد که با توجه به خواص و کاربرد آنها مقطع آن ها مشخص می گردد. فولادی مثل Mo40 در هر مقطع تولید می گردد. ولی تعداد این فولاد ها محدود است.

فـولاد بر خلاف آهن در مقابل خوردگی ناشی از رطوبت و آب مقاوم میباشد. حتی دیده شده پس از مدت طولانی هم فولـاد در شرایط آب و هوایی بد بدون تغییر مانده است.  فـولاد های پرکربن فولاد های سخت تری هستند و در مقابل فولاد هایی که کربن کمی دارند خاصیت شکل پذیری مناسبی دارند. با پوشش دهی فـولاد بوسیله روی آن را در مقابل خوردگی مقاوم تر می نماید که به این نوع فولادها فـولاد گالوانیزه می گویند.

از مزیت های فـولـاد میتوان به بازیافت آن باهمان خواص فیزیکی اشاره نمود که کم تر ماده ای این خاصیت را دارد. از فـولاد در صنایع گوناگون و کاربرد های گوناگون استفاده می گردد. صنایع خودروسازی، ساختمان سازی، کشتی سازی و حتی ظروف آشپزخانه از مواردیست که فولاد در آن ها به کرات استفاده می شود. فـولاد به علت مقرون به صرفه بودن، دوام و همچنین خواص آن در انواع فـولاد در راهسازی، راه آهن، کشتی سازی، خودروسازی و ساختمان سازی به شدت پرکاربرد می باشد.

ویژگی‌ های فـولاد نرم

از رایج ترین قابلیت های فـولاد نـرم می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پایین بودن درصد کربن در فـولاد نـرم، به این معنا است که این نوع فولاد نسبت به فولادهای کربن بالا، قابل انعطاف، ماشینکاری و جوش‌ پذیری بالایی دارد.
  • فولاد نرم مقاومت کششی کم تری نسبت به فـولادهای کربنی بالا دارد.
  • از سایر قابلیت های فولاد نرم می‌ توان به این موضوع اشاره داشت که دارای مقدار زیادی آهن و فریت می باشد و همین موضوع به آن خاصیت مغناطیسی می‌ بخشد.
  • آهن موجود در فـولـاد نـرم در صورت عدم پوشش مناسب، در معرض زنگ زدگی قرار می‌ گیرد.
  • وجود مقدار ناچیزی عناصر آلیاژی به فولـاد نـرم کمک می‌ نماید تا در مقایسه با دیگر فولادها، مقرون به صرفه باشد.

فولاد نرم

Mild Steel چگونه ساخته می‌ شود؟

فولاد نرم همانند دیگر فولادهای کربنی ساخته می‌ شود. روش معمول ساخت این نوع فـولاد، ترکیب سنگ آهن و زغال سنگ است. بعد از استخراج ذغال سنگ و سنگ آهن از زمین، آن‌ ها در کوره بلند ذوب می‌ نمایند. بعد از ذوب شدن، مخلوط به کوره دیگری منتقل می‌ گردد تا هرگونه ناخالصی آن‌ ها از بین برود.

کاربردهای متداول فولاد نرم

در اینجا چند نمونه از موارد استفاده از آن در جهان آورده شده است:

  • حوزه ساخت‌ و‌ ساز
  • صنعت اتومبیل
  • لوازم تزئینی
  • ساخت مبلمان

فولـاد نرم از لحاظ صنعتی در دو نوع st37 و st52 تولید می‌ گردد و هر یک از این دو مورد، درجه نرمی متفاوتی دارند. فولاد st37، از میزان نرمی بیشتری برخوردار می باشد، جوش‌ پذیری آن بالا و راحت بوده و به علت داشتن خواص مکانیکی عالی، اغلب در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این در حالی است که فولاد st52، به علت داشتن عناصر گوناگون، ساختار بلور ریزتری دارد و در نهایت موجب افزایش مقاومت، جوش پذیری و انعطاف‌ پذیری خواهد شد.

نکته قابل توجه اینجاست که فولاد نرم در آمریکا در 85 درصد مواقع استفاده‌ های بیشتری می‌ شود. و تقاضای بالای مصرف این نوع فـولاد، موجب شده که قیمت کم تری نسبت به دیگر فولـادها داشته باشد. در ایران نیز ار فـولاد نـرم در موارد گوناگونی استفاده می‌ شود. به این دلیل همانطور که از اسم آن مشخص است. نرم‌ ترین فـولادی است که کم ترین میزان کربن را دارا است و همین موضوع سفتی فولاد را افزایش می‌ دهد.

جمع بندی

در این مطلب در مورد فولاد نرم صحبت کردیم. همانطور که اشاره نمودیم، این نوع فـولاد دارای مقادیر کمی کربن است و قابلیت های زیادی دارد. همین موضوع موجب شده که از آن در صنایع گوناگونی همانند صنعت اتومبیل، ساخت وسائل تزئینی و حتی ساختمان‌ سازی استفاده‌ های بیشتری شود. قابلیت جوشکاری و قابلیت تراشکاری بهترین ویژگی این نوع فولاد است که آن را به یک انتخاب محبوب برای مصرف کنندگان تبدیل نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *