اخبار و مقالات

قوطی پروفیل فولادی

قوطی-پروفیل-فولادی

قوطی پروفیل فولادی

قوطی پروفیل فولادی جزو مصالح قوی و با دوام است. که در مقطع مربع، مستطیل و دایره ساخته می‌ شود. البته پروفیل Z شکل، چهارچوب و پروفیل مخصوص درب و پنجره نیز وجود دارد. که در کاربری مخصوص خود به کار برده می شود. این مقاطع فولادیبیشتر از جنس آلومینیوم گالوانیزه و فولاد ساخته می‌ شوند. و عبارتند از آلیاژهایی نظیر منگنز و تیتانیوم و تنگستن می‌ باشند.

قوطی چیست؟

قوطی های فلزی در حقیقت پروفیل هایی به شکل چهارگوش تو خالی یا به اصطلاح به شکل جعبه  می باشند. که به نام قوطی در صنعت درب و پنجره سازی ساخت و ساز ساختمان و… مورد استفاده قرار می گیرد.

به قوطی های فلزی باکس (Box) نیز می گویند. در تعریفی دیگر می توان قوطی های فلزی را به این شکل معرفی نمود: پروفیل هایی با مقطع مربع و یا مستطیل که به شکل توخالی می باشند را قوطی می نامند.

قوطی پروفیل

پروفیل به قطعاتی می گویند که مقطع ثابت با اشکال گوناگونی دارند. و با توجه به جنس و استحکام متنوعی که دارند. در صنایع زیادی مورد استفاده قرار می گیرند. در صورت کلی پروفیل ها به دو دسته توپر و تو خالی تقسیم می شوند. که در ادامه به توضیح مختصری از آن ها خواهیم پرداخت:

قوطی-پروفیل-فولادی

قوطی-پروفیل-فولادی

  • تیرآهن

پروفیلی می باشد با سطح مقطع  H که کاربرد اصلی آنها در ساختمان های اسکلت فلزی می باشد.

  •  میلگرد

پروفیل با سطح مقطع دایره توپر که معمولا دارای آج می باشند. کاربرد اصلی میلگرد در ساختمانهای اسکلت بتنی می باشد که به عنوان آرماتور در بتن مسلح قرار می گیرد.

  • لوله

پروفیلی است با سطح دایره توخالی که در قطرهای متنوعی موجود می باشد.

  • قوطی پروفیل

پروفیل با سطح مقطع مستطیل یا مربع توخالی می باشند.

  • نبشی

پروفیل با سطح مقطع ۲ ضلع عمود بر هم است.

  • ناودانی

پروفیـل با سطـح مقطع U شکل می باشد.

کاربرد انواع قوطی پروفیل فولادی

لازم به ذکر می باشد که در بازار منظور از پروفیل همان قوطی پروفیل است. و سایر موارد با نام های خودشان شناخته می شوند. قوطی پروفیل فولادی مصارف بسیاری دارند. و در ساختمان سازی صنعت و راه سازی کاربرد دارند. اما بیشترین مورد استفاده از آن ها در ساخت در و پنجره های آهنی است. پروفیل هایی به شکل مربع و مستطیل در مقاطع کوچک جهت نرده های فولادی در و پنجره، راه پله ها و… استفاده می شود. اما مقاطع بزرگ تر آن که به ستونی معروف هستند. در ساخت ستون و اسکلت فلزی کاربرد دارند.

از دیگر انواع پروفیل ها که محبوبیت بیشتری در بازار دارد می توان به پروفیل لنگه دری و پروفیل زد اشاره کرد. پروفیل های لنگه دری عمدتا از ضخامت های ۰/۹ تا ۲.۵ میلی متر تولید می شوند. که پروفیل ۲ میل آن کاربرد بسزایی در بازار دارد. از پروفیل زد نیز برای اتصال سازه های اسکلت فلزی به کار برده می شود. که در اکثر موارد برای زیرسازی سقف های شیب دار در کارهای ساختمانی و افزون بر آن در کشتی سازی نیاز می باشد.

قوطی-پروفیل-فولادی

تفاوت پروفیل و قوطی

پروفیل های سنگین به دو صورت صنعتی و ساختمانی موجود هستند.این نوع پروفیل با ورق هایی با صخامت ۱.۵ میلی متر به بالا تهیه شده است. و مقطع این نوع پروفیل به صورت مستطیل یا مربع می باشد.

خصوصیات اصلی پروفیل اصلی شامل قابلیت جوش پذیری بسیار خوب مقاومت پیچشی و خمشی و برخورداری از سختی سطح می شود. ویژگی های این نوع پروفیل باعث می شود تا از این نوع پروفیل در ساخت شاسی های ماشین آلات سنگین، ساخت دستگاه های صنعتی، ساخت ستون درب و پنجره ها مورد استفاده قرار گیرد. در حقیقت می توان گفت پروفیل های سنگین برای مصارفی که نیاز به مقاومت بیشتر در برابر فشار وزن دارند مناسب می باشد. چرا که این نوع پروفیل از قابلیت تحمل وزن و فشار زیاد برخوردار است.

پروفیل قوطی مربع و مستطیل

برای ساخت قوطی مربع و مستطیل نیز از ورق فولادی استفاده می‌ شود. این مقاطع ضخامت طول و سایزهای متفاوتی دارند. و بسته به نوع ابعاد در کاربری مخصوص خود به کار برده می‌ شوند. طول پروفیل قوطی از 3 تا 12 و ضخامت 0/5 تا 3 میلی‌ متر قابل ساخت است. ضخامت‌ های کم تر در ساخت مبلمان و میز و ضخامت‌ های بیشتر در صنعت عمران کاربرد دارد.

قوطی مربع با ابعاد 10 در 10 تا 500 در 500 میلی‌ متر و قوطی مستطیلی با عرض 40 و طول 100 تا ابعاد بزرگ‌ تر ساخته می‌ شود. برای مشاهده ابعاد و وزن قوطی‌ های موجود در بازار و بررسی قیمت روز پروفیل به این لینک مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *