اخبار و مقالات

ورق فولادی در خرم آباد

ورق فولادی در خرم آباد

ورق فولادی و انواع آن

ورق فولادی در خرم آباد از انواع ورق‌ های فلزی می باشد که جهت اهداف ساختاری و زیبایی زیادی استفاده می‌ شود. ورق‌ ها محصول نورد مسطح می باشند. و به شکل سیم پیچ پیچانده می‌ شوند. تا هم حجم کم تری اشغال نمایند. و همچنین حمل و نقل آن ها آسان باشد. ورق فلزی در صنعت خودرو و ساخت و ساز لوازم خانگی کاربرد بسزایی دارد. همچنین در صنایع گوناگون از جمله صنعت ساختمان سازی و نیز برای تعمیر و نگهداری آن از ورق فلزی استفاده می‌ شود. در این مقاله به برخی از رایج‌ ترین موارد استفاده از ورق فولادی و انواع آن اشاره خواهد شد.

این ورق‌ ها مطابق با مراحل ساخت و نوع مواد و آلیاژهای مصرفی دسته بندی می‌ شوند. که هر یک در قسمتی از تولید و صنعت استفاده می شوند. در میان ورق‌ های ساخته شده در بازار آهن آلات، ورق گرم از طریق غلتک و در دمای بالا ساخته می‌ شود. و دارای دوام زیادی می باشد. با انجام یک فرآیند اسید شویی روی ورق گرم، ورق سرد تولید می‌ گردد.

ورق فلزی چیست؟

خیلی از فلزات و آلیاژهای گوناگون وجود دارد. که به صورت ورق شکل می گیرند. و در ساخت قطعات استفاده شده. ضخامت ورق فلزی در حدود هشت تا پانزده میلیمتر است. که از نورد گرم و سرد تولید می‌ شود. ورق از شمش آهن تولید شده است. و آلومینیوم، فولاد، فولاد ضد زنگ، فولاد گالوانیزه، مس، قلع، نیکل، تیتانیوم،  برنج و برنز فلزات گوناگونی می باشند که برای ساخت ورق فلزی به کار می روند.

موارد مصرف از ورق فلز و کاربری آن ها بسته به نوع فلز، متفاوت است. در حقیقت نوع مواد مشخص می نماید که از کدام ورق به کار برده شود. نکاتی که بایستی در انتخاب نوع ورق به آن دقت نمود شامل شکل پذیری، قابلیت جوش پذیری، مقاومت، وزن و هزینه است.

ورق فولادی در خرم آباد به عنوان یک محصول پر کاربرد میان مصالح تولیدی فولاد شناخته شده است. از آن جهت ساخت سقف‌ های شیروانی، ساخت لوازم و تجهیزات فلزی، در کف سازی، ماشین سازی، کشتی سازی، ساخت آبرو و کانال کولرها و کاربری‌ های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ورق فولادی در خرم آباد

ورق فولادی در خرم آباد

ورق فولادی کربنی در خرم آباد

در مواردی که مشکل خوردگی خیلی نگران کننده نباشد. و یا در صورت ساخت پوششی برای محافظت از فولاد در مقابل عناصر خورنده از ورق کربنی استفاده می‌ شود. در هر زمینه از بدنه ماشین تا تابلو علایم رانندگی مصرف می شود. این نوع ورق در مقایسه با مس و آلومینیوم از مقاومت کششی زیادی برخوردار می باشد. و مقرون به صرفه تر است.

ورق فولاد گالوانیزه

نوعی ورق فولادی کربنی است که طی مراحلی گالوانیزه بوسیله اکسید روی، سطح خارجی فولاد پوشش داده شده است. و از زنگ زدگی محافظت می‌ شود. از فولاد گالوانیزه اکثرا در قطعات خودرو، لوازم و سازه‌ هایی که در معرض آب قرار دارند. در تجهیزات گلخانه‌ ای، لوله‌ های آبیاری و شناورهای دریایی کاربرد دارد.

ورق فولادی ضد زنگ

این نوع ورق فولادی به علت دارا بودن عناصر آلیاژی اضافی اغلب گران‌ تر از فولاد گالوانیزه یا فولاد کربنی است. با این حال این عناصر آلیاژی موجب افزایش مقاومت در مقابل خوردگی در ورق فولاد ضد زنگ می‌ شوند. این قدرت مقاومت در مقابل خوردگی سبب می‌ شود که در کاربری‌ های اصلی مثل ساخت سازه‌ ها، موتور فضا پیما، شناورهای دریایی، تجهیزات پزشکی و تجهیزات حمل و نقل مواد غذایی به صورت گسترده به کار برده شود. از ورق فولادی در خرم آباد ضد زنگ به علت زیبایی در تابلو و لوازم دکوری منزل نیز استفاده می‌ شود.

 

ورق فولادی در خرم آباد

ورق فولادی در خرم آباد

فولاد ضد زنگ آستنیتی غیر مغناطیسی

این فولاد حاوی مقادیر بسیاری از کروم و نیکل و مقدار کمی از کربن می باشد. این عناصر با شکل پذیری مناسب و دوام بالا در مقابل خوردگی شناخته شده‌ اند. این نوع فولاد بالاترین کاربرد را در فولاد ضد زنگ دارد. فریتیک فولاد ضد زنگ مغناطیسی است که قابل آتش سوزی نمی باشد. و حاوی یک تا سی درصد کروم و مقدار کمی نیکل است. و در مواردی فاقد آن است. از این فولاد اغلب به منظور مصارف غیر سازه‌ای به کار برده می شود. اما در تجهیزات دریایی که نیاز به استحکام در مقابل خوردگی زیاد است. کاربرد بسزایی دارد.

فولاد مارتنزیتی گروهی از فولاد های کروم دار می باشد. که به صورت معمول فاقد نیکل است. این گرید از فولاد هم در مقابل خوردگی بادوام می‌ باشد. و هم در مقابل حرارت، سختی و دوام مورد نیاز را دارد.

فولاد پوشش دار رنگی

ورق فولادی پوشش‌ دار رنگی که فولاد گالوانیزه پیش رنگ آمیزی شده نیز می گویند. ورق فلز یا ورق گالوانیزه‌ ای است که پس از گالوانیزه شدن با روی مذاب بوسیله آنیل روکش می‌ شود. این مراحل به منظور محافظت از خوردگی و زنگ زدگی انجام می‌ شود.

طی این عملیات حرارتی ریز ساختارهای ماده تغییر می‌ کند. تا خصوصیات مکانیکی یا الکتریکی آن تغییر کند. به صورت معمول سختی را کاهش داده و شکل پذیری را برای ساخت راحت تر افزایش می‌ دهد.

ورق آلومینیوم

از انواع چگالی‌ های مرتبط با فولاد است ولی وزن آن سبک‌ تر از ورق فولادی در خرم آباد می‌ باشد. همچنین در مقابل خوردگی کاملا محکم است. به همین دلیل سبک بودن و مقاومت در مقابل خوردگی در قسمت های تولیدی محبوبیت بالایی دارد. همچنین رسانای مناسبی برای برق و گرما است. و معمولا در خطوط انتقال یا شبکه برق مورد استفاده قرار می‌ گیرد. ترکیب وزن سبک و محکم بودن در مقابل خوردگی، ورق آلومینیوم را به گزینه‌ ای مناسب برای استفاده تبدیل نموده است. از این ورق در ساخت ظروف پخت و پز نیز می توان استفاده کرد.

ورق مسی

مس به موجب رسانایی الکتریکی، دکوراتیو بودن و انعطاف پذیر بودن مشهور می باشد. این ورق در تجهیزاتی مورد استفاده قرار می گیرد. که برق بایستی به آسانی به قطعه کار منتقل شود مانند بعضی از تجهیزات جوشکاری مقاومتی و یا انواع خاصی از سیستم‌ های باتری. به علت انعطاف پذیری و زیبایی بصری اغلب در کارهای هنری و دکوراسیون منزل به کار برده می‌ شود.

 

ورق فولادی در خرم آباد

ورق فولادی در خرم آباد

ورق شیروانی

از انواع ورق های فولادی در خرم آباد پرکاربرد می‌ توان به ورق شیروانی اشاره نمود که در حقیقت همان ورق گالوانیزه است. که رنگ کاری شده اند. و در طرح‌ های گوناگون همانند ورق ذوزنقه‌ ای، کرکره‌ای، سینوسی، شادولاین و ورق سفال به بازار عرضه می‌گردد. این مدل ورق علاوه بر ظاهر زیبا، سبک وزن است. و از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه می باشد.

از ورق شیروانی به دلیل نصب سریع و آسان همچنین مقاوم بودن در مقابل خوردگی و زنگ زدگی در سقف‌ های مناطق بارانی به آسانی استفاده می‌ شود. این نوع سقف در کمترین زمان ممکن اجرا می‌ گردد. ورق سیاه، ورق روغنی و ورق رنگی از دیگر انواع ورقهای فـولـادی است.

ورق فولادی آجدار

به‌ نوعی ورق فولادی گفته می‌ شود. که بر روی سطح آن با ترتیب و نظم مشخصی برجستگی‌ هایی هندسی وجود دارد. همانطور که ورق‌ های فولادی به‌ طور معمول صاف و مسطح می باشند. امکان حرکت کردن یا قرار دادن دیگر اجسام بر روی آنها وجود ندارد. و هر جسمی بر روی آنها به راحتی لیز می‌ خورد، به همین دلیل با هدف فراهم نمودن امکان حرکت بر روی سطوح فولادی ورق‌ های آجدار ساخته و تولید می‌ شوند.

ورقهای فـولادی آجـدار را می‌ توان از ورق‌ های سیاه و ورق‌ های روغنی (با توجه به محل استفاده) تهیه کرد. یکی از روش‌ های تولید ورق آجدار به این صورت می باشد که بعد از تکمیل فرایند ‌ورق را وارد دستگاه آج زنی می‌ کنند. دستگاه آجزنی شامل غلتکی با اشکال مشخص و استاندارد است. که با عبور ورق از میان این غلتک‌ ها برآمدگی‌ های مورد نظر داخل ورق ایجاد می‌ شوند.

کاربرد ورق آجدار

  • کف عرشه کشتی‌ ها
  • پله‌ های اضطراری
  • کف پل‌ های عابر پیاده
  • کف اتاق کامیون‌ ها یا وانت‌ ها
  • سطوح دستگاه‌ های صنعتی

برشکاری ورق در خرم آباد

  • برای برش ورق فولادی به شکل مکانیکی از انواع قیچی‌ های اهرمی، ماشینی و دستی استفاده می‌ شود. بوسیله این قیچی‌ های مکانیکی می‌ توان انواع ورق، شمش و میله‌ ها را برید. این مراحل بدون براده ریزی آهن انجام می گیرد.
  • عملیات پانچینگ بر روی ورق خام فلزی انجام می‌ شود. مرحله سوراخ کاری نیز که یکی از روش‌ های برش می باشد بوسیله سوراخ‌ های ریز و نزیک به همدیگر در یک قطعه فلزی پانچ می‌ شود. ساده‌ ترین نمونه برای ورق فلزی سوراخ دار، رنده است.
  • ورق‌ های فلزی بوسیله پرچ، جوش، پیچ و مهره و اشپیل‌ ها به هم یا به سایر المان‌ ها مونتاژ و متصل می‌ شوند. از متداول ترین راه های جوشکاری می‌ توان به جوش پرسی و جوش مقاومتی اشاره داشت.
  • در جوشکاری مقاومتی در محل مورد نظر دو قطعه فلز روی هم قرار داده شده است. و از محل اتصال آن ها جوشکاری انجام می‌ گیرد. این عملیات با توجه به ضخامت ورق‌ ها انجام می شود. تجهیزات و دستگاه جوشکاری مقاومتی با جریان متناوب کار می‌ کند.

جمع بندی ورق فولادی در خرم آباد

ورق فولادی از تولیدات ورق فلزی است که در انواع گوناگون تولید و به بازار ارائه می‌ گردد. هر یک از انواع ورق کاربرد ویژه خود را در صنعت ساخت و ساز و تهیه لوازم و تجهیزات دارند. جهت اطلاع از آخرین قیمت آهن آلات و پروفیل به سایت گروه صنعتی نوسازان فولاد آباد صنعت مراجعه نمابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *